lauantai 10. lokakuuta 2009

Muistelmia 1967

Pitkän harkinnan jälkeen olen ajatellut jatkaa tätä blogia vähän toisessa muodossa. Päiväkirjan jatkaminen ei tuntunut oikein hyvältä. Jatkan siis muistelmina, joissa käytän apuna myös päiväkirjaa.
Halttulan Kalle oli hyvä ystäväni niiltä ajoilta kun olimme asuneet vierekkäisissä asunnoissa Salon kauppiaan yläkerrassa. Nyt hän oli joutunut jäämään sairaslomalle jalassa olevan veritulpan takia, ja vein hänelle luettavaksi Martti Merenmaan kirjan "Lintuja taivaalla." Linnuista on varmaan mukava lukea kun jalat ovat kipeät.
Onneksi Kallen jalka kuitenkin pian parani, ja silloin vein hänelle Matti Merenmaan kirjan "Rujo Viljami ja nainen." Martti Merenmaata olin lukenut siksi, että Oili oli kertonut lukevansa niitä.
Muutenkin olin jotenkin aktivoitunut uudella tavalla. Luin paljon ja tutustuin radikaaleihin aatesuuntiin ja vähän osallistuin järjestöelämäänkin.

Kolhossa Lamminperän Arvo oli tahtonut meitä kylään. Hän oli nimittäin Oilin isän työkaveri Kolhon kyllästämöllä. Kun olin lähdössä asemalla sanoin Oilille: "Minulla oli pitkä viikko, oliko Sinulla?"
Hän myönsi ja katselimme siinä toisiamme. Hän ei kävellyt heti pois kun nousin junaan.
Haapamäellä oli junan vaihto, ja siellä kävi niin hullusti, että nousinkin väärään junaan. Tämä juna pysähtyi ensi kerran Keuruulla.
"Voi helvetti olen väärässä junassa!"
Keuruulta pääsin onneksi takaisin Haapamäelle, ja sieltä aamulla Inhaan. Mietteet asemalaiturilla olivat pahasti sekoittaneet pääni, mutta onneksi ehdin kuitenkin aamulla töihin.

Ei kommentteja: