sunnuntai 22. maaliskuuta 2009

Päiväkirja 25.2.1963

Huomenna on laskiainen. Se on merkki siitä, että tässä voi vähitellen jo odottaa kevättä. Tänäaamuna ei ollut kevään tuntua, kun oli pakkasta yli -30 astetta, vaikka se nyt jo päivällä lauhtui.
Kävin puolelta päivin hakemassa Santalasta heinäkuorman, vaikka eihän siellä enää täyttä kuormaa ollut, ja ne viimeiset heinät olivat tosi huonoja. Palattuani ajoin Isän kanssa jäljet perämetsään, siellä oli paksusti lunta.
Isä oli varikolla polkupyörällä.
Pajulan Erkki poikkesi iltapäivällä, ja kun hän oli lähtenyt tuli Rouvanmäen Esko, ja istui myöhään illalla. Annoin lehtiäni lainaksi.
.
Tuhlaajapoika
.
Kotikontu mun kaipuuni kultainen kukka
minä muistelen sua ain.
Isä, äiti, siskot ja pikkuveljeni Jukka
te ootte mun rakkainpain.
.
Kuusikkokorvet ja vetelät suot
minun mieltäni viehätti siel`
Sinä äiti nyt taivohon katseesi luot:
"Miksi poika sä läksit maailman tiel."
.
Täältä läksin etsimään rikkautta kultaa,
yhä taskut tyhjinä kuljeskelen,
ja hikipäässä mä pöyhin multaa.
Kotikontua kaipailen.
.
Katkerana mietin,
mitä täällä ma halajan.
Nuoruuden kotona vietin,
ja sinne viel palajan.
.
(Kirjoitettu Piikkiössä 1961)

Ei kommentteja: