keskiviikko 25. maaliskuuta 2009

Päiväkirja 8.3.1963

Tänään olivat ajamani puut mitassa. Isä toi minulle kumisaappaat, jotka olivatkin ehdottomaan tarpeeseen.
Tänään on ollut kova lumipyry, enkä sen vuoksi tullut lähteneeksi Ähtäriin. Pajulan Erkki kävi täällä hiihtelemässä.
Huomenna soittaa urheilutalolla Tammilehto, ja olen ajatellut mennä hieman hyppelemään.
Enempää en osaa kirjoittaa, kun ei ole mitään tapahtunutkaan.
---
"Elämä on kuin myllynkivi, jota mahtavasti ja ikuisesti pauhaava koski pyörittää. Se ei pysähdy ennenkuin on kulunut loppuun, ja sen sijalle laitetaan uusi myllynkivi murskaamaan jyviä jauhoksi, jotta kosken voima ei kuluisi hukkaan."
---
Ajatukset joita olin lainannut kuuluivat Viktor Hugolle. Olin silloin tehnyt tuohon suureen kirjailijaan ensi tuttavuuden lukemalla hänen teoksensa "Kurjat". Kirja oli minulle merkittävä lukukokemus, vaan enpä tiedä miten nykynuoret tuohon suhtautuvat. Viktor Hugo on kyllä hyvin tunnustettu klassikko, ja hänen kirjoistaan on monia elokuvaversioita, jotka eivät mitenkään mielestäni ole onnistuneet tulkitsemaan kirjoitettua tekstiä.
Tammilehto taas oli Topi Sorsakosken isä Yrjö Tammilehto, joka oli epäonnistuneen liikeyrityksen jälken siirtynyt Tampereelle, ja perustanut orkesterin nimeltä "Tammilehdon tangoyhtye".
Yrjö Tammilehto oli monipuolisesti lahjakas ihminen, vaikka jotkut minun etäisistä sukulaisistani eivät hänestä pitäneet, koska olivat olleet takaamassa Esson huoltoasemaa, jonka Yrjö Tammilehto perusti, ja se meni konkurssiin .

Ei kommentteja: