tiistai 12. heinäkuuta 2011

Vuonna kuuskytkuus


Löysin jostain kadoksissa olleen valokuvan joka on otettu 15.2.1966.
Silloin oli koittanut odotettu päivä jolloin minun piti astua Suomen armeijan harmaisiin.  Oli vedettävä kirjaimellisesti saappaat jalkaan ja ne otettiin pois  kun vaihdettiin arkisaappaisiin tai sunnuntaisaappaisiin. Taisi  kasarmilla jotkin keveämmät sisätossut kuitenkin olla.

Tässä Minulla ei vielä ollut asiasta tarkempaa tietoa. Vanhemmat miehet kovasti pelottelivat, joten jännitystä kyllä oli.
Tuohon aikaan elettiin tiukkoja aikoja ja palvelusaikoja oli aikaajoin lyhennetty kuukaudella. 
Onni ei minua kohdannut, sillä meidän ikäluokka oli siellä 
8 kuukautta. Asiaa vähäteltiin toteamalla että äitikin kantaa lasta 
9 kuukautta, mikä tietenkin oli ihan totta.

Olin asunut tilapäisesti sukulaistaloni yläkerrassa. Talvi oli ollut poikkeuksellisen kylmä, mutta nyt oli kevät  tulossa.
Varmasti oli  kova halu päästä ohi nopeasti  pakollisesta palvelusajasta. 
Silloin en tiennyt vielä. että pian sairastuisin vakavasti keuhkokuumeeseen, josta en oikein hyvin enää kuntoutunut palvelukseen.
Vuonna kuuskytkuus tapahtui monenlaista kehitystä minussa, jonka saattoi huomata  myöhemmin siten,  että poika oli kasvanut mieheksi.
Tai poika ainakin luuli sillä tavoin.

Palveluksesta vapauduin sotamiehenä, mutta 1975 minulle myönnettiin ansioistani ylennys korpraaliksi.
Olin ansioitunut jollain tavalla siviilissä ja sain "Kekkosen natsat."

Ei kommentteja: