torstai 19. helmikuuta 2009

Muuttosuunnitelmia

Äidille oli tullut sairaus, jonka vuoksi hän oli paljon pois kotoa. Tilanne oli aika tukala, koska meitä lapsia oli jo viisi. Minä ja neljä siskoa, jotka olivat: Eira, Nelly, Ulla ja Irja. Silloin kun Äiti oli poissa meitä hoiti Hietaharjun Lyyti. Irja oli vasta noin vuoden vanha ja kova itkemään. Opimme pitämään kovasti Lyytistä ja pidimme häneen yhteyttä vielä sittenkin kun olimme aikuisia.
Silloinkin minulle sattui ikävä tapaturma. Juostiin rukoushuoneella hippaleikkejä, kun siellä oli suuret romaanijuhlat. Oli maa jäinen ja tie liukas. Minä kaaduin ja löin silmäkulmani Lehtomäen Reinon kuorma-auton puskuriin. Siihen loppui minun hippaleikkin kun oli iso punainen verilammikko maantiellä. Siitä kun pääsin ylös menin kotiin, jossa Lyyti hoiti vammaani. Mutta vieläkin vasemman puoleisen kulmakarvan alta löytyy arpi!
Kerran isä oli luottamuksellisesti ottanut kanssani puheeksi, että saattaisimme muuttaa isohkoon maataloon Itä-Ähtäriin. Olin myös mukana kun isä työkaverinsa kanssa, jolta hän oli taloa ostamassa, kävi tutustumassa uuteen paikkaan. En silloin mitenkään ymmärtänyt miten suuri elämänmuutos minua oli odottamassa.

1 kommentti:

hele kirjoitti...

On ihanaa lukea Sinun kaikkia tarinoita.